محمدحسین تقوایی : درحالیکه هشتاد و چهارمین مراسم جوایز آکادمی که روز یکشنبه ۲۶ فوریه در سالن کداک تیه تر در هالیوود برگزار خواهد شد، قرار است پس از انجام داوری بیش از شش هزار نفر عضو آکادامی بنا به شیوه نامه دواری جدید، از میان نامزدهای اعلام شده، برندگان نهایی جایزه اسکار اعلام شود.
اما خبری ویژه، موج جدیدی از شادی و شعف ملی در بین ایرانیان در سطح رسانه های مجازی و حتی سطح عمومی جامعه به وجود آورد، سه شنبه چهارم بهمن ماه 1390 ( ۲۴ ژانویه)، در اخبار مربوط به نامزدهای جوایز اسکار سال ۲۰۱۲ اعلام شد، فیلم ایرانی "جدایی نادر از سیمین" در دو بخش فیلمنامه تالیفی (اوریژینال) و بخش بهترین فیلم غیر زبان انگلیسی نامزد شده است.
این برای نخستین بار است که فیلمی از ایران در دو رشته نامزد جایزه اسکار می شود، موضوعی که امیدهایی را ایرانیان برای کسب یکی از معتبرترین جوایز بین اللمللی در حوزه سینما را افزایش داده اند.
پیش از آین، جدایی نادر از سیمین برنده چندین جایزه از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر و همچنین جوایزی بین‌المللی چون جایزه گلدن گلوب و خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین بوده‌است.این فیلم مجموعا بیش از ۵۰ جایزه جهانی را از آن خود کرده است اما گفته میشود که دیگر ایرانی ها به کمتر از جایزه اسکار راضی نمیشود، موضوعی که میتواند این روزها موج شادی و شور را به مردم خسته ایران بازگرداند.

محمد حسین تقوایی ، پوستر، فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه آکادمی  Academy Award اسکار(Oscar

در مورد جدایی نادر از سیمین
فیلم سینمای «جدایی نادر از سیمین» که در خارج از کشور با عنوان «یک جدایی»(A Separation) معرفی شده اشت فیلمی است به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی اصغر فرهادی ساختهٔ سال ۱۳۸۹ است. این فیلم پنجمین فیلم اصغر فرهادی است و هم‌اکنون با فروش بیش از ۹ میلیون دلار، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. از بازیگران این فیلم می‌توان پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی و ‌مریلا زارعی را نام برد.
این فیلم علاوه بر ایران در سینماهای کشور فرانسه، تایلند، آلمان، مجارستان، سوئد، سوئیس، بلژیک ، هلند ، برزیل و کاناد اکران شده‌است و در ایالت متحده آمریکا نیز در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۱ در شهر‌های لس آنجلس و نیویورک شروع به اکران عمومی شد.

جایزه بین المللی خرس طلایی و  گلدن گلوب تایک قدمی اسکار
فیلم جدایی نادر از سیمین در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۲، جایزه «بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان» را از شصت‌ونهمین مراسم گلدن گلوب دریافت کرد و به اولین فیلم ایرانی‌ای تبدیل شد که این جایزه را دریافت می‌کند. جوایز گلدن گلوب توسط انجمن مطبوعات خارجی هالیوود اعطاء می‌شود. گلدن گلوب پس از اسکار مهمترین جایزه سینمایی در آمریکاست.این موفقیت موجی از شادی در ایران به راه انداخت.
پیش از این فیلم «جدایی نادر از سیمین، به عنوان نخستین فیلم ایرانی خرس طلایی بهترین فیلم را از جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از آن خود کرد و علاوه بر این جایزه‌های بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد نیز به گروه بازیگران زن و مرد این فیلم داده شد.

رهیابی به اسکار
جدایی نادر از سیمین از طرف هیئت انتخاب فیلم ایران، برای شرکت در رشتهٔ بهترین فیلم خارجی‌زبان برای ۸۴اُمین دوره جایزه اسکار معرفی شد. و در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۲ برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران این فیلم توانست در دو بخش اصلی فیلمنامه غیراقتباسی و فیلم خارجی برای اسکار نامزد شود.نخستین نامزد ایران برای دریافت این جایزه فیلم سینمایی بچه‌های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی بود که در سال ۱۹۹۹ برای دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی نامزد شده بود.

اسکار یا جایزه آکادمی
جمی‌نامند؛ جایزه‌ای است که هر ساله توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک (AMPAS) به بهترین آثار صنعت سینما اهدا می‌شود. این مراسم یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز در جهان است و ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود. همچنین در بخش رسانه، قدیمی‌ترین مراسم اهدای جوایز به شمار رفته و جوایزی نظیر جایزه گرمی (برای موسیقی)، جایزه امی (برای تلویزیون) و جایزه تونی (برای تئاتر) پس از آن شکل گرفتند. آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک توسط لوئیز بی. مایر مدیر استودیوی متروگلدوین مایر ایجاد شد.
اولین مراسم اسکار در روز پنجشنبه، ۱۶ مه ۱۹۲۹ در هتل روزولت در هالیوود، کالیفرنیا به افتخار فیلم‌های برجستهٔ سال ۱۹۲۷ و ۱۹۲۸ برگزار شد. هشتادوچهارمین مراسم جایزه اسکار در ۲۶ فوریه ۲۰۱۲ در تئاتر کوداک در هالیوود، کالیفرنیا برگزار می‌شود.

تاریخچه حضور ایرانیان در اسکار
اگر به تاريخچه‌ي حضور سينماي ايران در اسكار برگرديم، سينماي ايران تاكنون موفق به دريافت اسكار خارجي نشده است؛ اما فيلم «بچه‌هاي آسمان» ساخته‌ي مجيد مجيدي كه در سال 1377 به عنوان نماينده‌ي ايران به اسكار معرفي شد، براي اولين‌بار در جمع نامزدهاي بهترين اسكار غيرانگليسي‌زبان در سال 1999 انتخاب شد.حال با نامزدي «جدايي نادر از سيمين» اين دومين‌باري است كه سينماي ايران در فهرست نامزدهاي نهايي اسكار قرار مي‌گيرد.
هر چند برخي كارشناس‌هاي سينما معتقدند اگر فيلم مجيدي سال قبل از آن به آكادمي اسكار معرفي شده بود با توجه به تركيب رقبا در آن دو سال به احتمال قوي اين جايزه اكنون در افتخارات سينماي ايران وجود داشت.
سال‌ها پيش براي نخستين بار، وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فيلم «دايره‌ي مينا» ساخته‌ي داريوش مهرجويي را به اسكار معرفي كرد و پس از آن فيلم «باد صبا» ساخته‌ي آلبر لاموريس به عنوان نماينده‌ي ايران در سال 57 راهي آكادمي اسكار شد.
سينماي ايران به مدت 16 سال نماينده‌اي به اسكار معرفي نكرد تا سال 1373 كه فيلم «زير درختان زيتون» ساخته‌ي عباس كيارستمي نماينده ايران در اسكار شد و سپس در سال 1374 «بادكنك سفيد» به كارگرداني جعفر پناهي به اسكار معرفي شد.
در ادامه نيز حضور ايران در اسكار اين‌گونه پي گرفته شد: در سال 75 فيلمي از ايران معرفي نشد، در سال 76 «گبه»، 77 «بچه‌هاي آسمان» مجيد مجيدي (جزو نامزدها قرار گرفت)، 78 «رنگ خدا»ي مجيد مجيدي، 79
«زماني براي مستي اسبها»ي بهمن قبادي، 80 «باران» مجيد مجيدي، 81 «من ترانه 15 سال دارم» رسول صدرعاملي،‌ 82 «نفس عميق» پرويز شهبازي‏، 83 «لاك‌پشتها هم پرواز مي‌كنند» بهمن قبادي، 84 «خيلي دور خيلي نزديك» رضا ميركريمي، 85 «كافه ترانزيت»، 86 «ميم مثل مادر» رسول ملاقلي‌پور، 87 «آواز گنجشكها»ي مجيد مجيدي، 88 «درباره الي» به كارگرداني اصغر فرهادي و سال 89 «بدرود بغداد» مهدي نادري.//
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا